Kultur – vad är det?

Jag deltog i ett cafémöte med Socialdemokraterna i Nässjö i går som handlade ” om  Kulturens betydelse för folkhälsan”. Vi var ett 20 tal närvarande och kom att diskutera om hur olika vi ser på kultur och att vissa ”experter” i en s.k. ”elit” vill dela in kultur i olika fack. Både jag och min fru var med på mötet. Då vi haft lite semester över påsk och jag fått min vårsemester ihop med fridagar har vi kunnat vara med på en del roligheter  i veckan. Bland annat två helt olika musikevenemang. Naturligtvis var det dessa som dök upp i mina tankar.

Då vår familj tillbringade påskhelgen i närheten av Uppsala tyckte min fru att halva familjen skulle besöka anrika Katalan och lyssna på Torsten Flink på påskafton. Hmm tänkte jag. Han som var med i melodifestivalen. Kan han någonting mer? Hon hade följt honom lite mer under åren, och visste tydligen att han börjat som musiker en gång i tiden. Det blev en positiv överraskning. Han och Kenny Håkansson gjorde tett fantastiskt framträdande. Stämningen var på topp runt borden i det fullsatta gamla godsmagasinet vid Östra station där klubben är inrymd.

I tisdags var det så dags för 3/4 av familjen att besöka Göteborg och vara med på Nightwish Sverigespelning. Det var planerat redan sedan biljetterna släpptes i september förra året. Denna Finska grupp är enligt mig en av de bästa genom tiderna. De framförde en fantastisk spelning och förutom den mycket höga musikaliska kvalitén var arrangemangen runt omkring enastående. De hade även en duktig pyrotekninker vid sidan av ljud och ljustekninker. En av mina vänner skrev på Facebook efter konserten  att han ville uttrycka sig som en del lite yngre besökare gjorde. ”Nightwish äger”. Jag håller fullständigt med honom. Trots att Lisebergshallen där spelningen var, rymde tio gånger fler lyssnare än Katalan fick vi ändå en bra känsla av bandets närvaro. 3000 är nog en kritisk nivå på spellokal. Är lokalen större får man ofta använda storbildsskärmar för att överhuvud taget se musikerna.

Det var alltså två mycket olika spelningar. Båda gav en upplevelse att minnas. Var och en på var sitt sätt. Att jämföra två så olika arrangemang är inte möjligt.

När vi sitter och diskuterar kultur måste jag dra slutsaten att vi inte skall dela in kulturen i olika fack. Kultur finns i så många olika former, och vem bestämmer att t.ex. en film av Ingemar Bergman skall värderas högre än en av David Lynch? Ingen utom ”kulturkonsumenten” hoppas jag. Ingen får ha tolkningsföreträde när det gäller kultur för mig i alla fall. Naturligtvis har kultur också en stor betydelse för vår hälsa. Sist, men inte minst måste vi tänka brett när är med och arrangerar arrangemang och det kan vara värt att prova någonting vi inte brukar göra. Det kan bli det bästa vi gjort.

Mats

Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 438 andra följare

